With InMijnBus, Spotta introduces a digital YES sticker that will accelerate the sustainability and effectiveness of advertising leaflets due to its convenience and additional usage features.
Compared to the current letterbox sticker, InMijnBus makes it easier for households to say YES or NO to the leaflet package. Up to 15% of households indicate in surveys that they would like to use a sticker (GfK on behalf of MailDB, 2021), but find it too much trouble to put one up or find a sticker on their letterbox ugly (GfK on behalf of Milieu Centraal, 2020). With InMijnBus, these objections will be eliminated, resulting in fewer unread leaflets in the waste paper. If the 15% of Dutch households use their NEE sticker on InMijnBus, 21 million kilos of paper will be saved in the Netherlands every year. This will also make a positive contribution to the VANG targets.
InMijnBus is an initiative of Spotta, who deliver around 90% of the advertising leaflets in the Netherlands. With InMijnBus, Spotta meets the challenge of its advertisers to achieve the same results with fewer leaflets. By making it easier for citizens to set their mailbox to YES or NO with InMijnBus, Spotta contributes to this. Through InMijnBus, Spotta also makes it possible for households to put together their own personal package of leaflets, containing only the advertising leaflets that they would like to read. InMijnBus also allows you to temporarily stop receiving the leaflet, e.g. when you are on vacation. All this results in fewer unread leaflets in the waste paper stream and a higher effective reach at lower costs for the advertiser. Efficiency and sustainability go hand in hand.
Door de digitale registratie is het doorgeven van een JA, NEE of ‘Het folderpakket zelf samenstellen’ voorkeur voor het ontvangen van het wekelijkse folderpakket van Spotta gemakkelijk en laagdrempelig voor huishoudens. Ook kan de bezorging van het folderpakket (tijdelijk) worden stopgezet bij bijvoorbeeld vakantie. Naast het feit dat het folderpakket hierdoor niet langer bezorgd wordt bij huishoudens die het folderpakket niet lezen, zorgt de digitale registratie ook voor actuele bereikcijfers die gedeeld worden met de adverteerders. Beide voordelen dragen bij aan het verminderen van ongelezen reclamefolders bij het oud papier. Naast minder afval door papierbesparing levert InMijnBus ook een besparing op in de keten door minder grondstofgebruik (papier en inkt) en minder transport (CO2). |
Spotta heeft ongeveer 21.000 bezorgers die brievenbusreclame en huis-aan-huiskranten bezorgen. Meestal zijn de bezorgers jongeren voor wie het hun eerste baantje is, maar ook ouderen die het werk doen ter aanvulling op hun AOW en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die een bijbaantje zoeken. Inmiddels wil gemiddeld 42% van de Nederlandse huishoudens geen brievenbusreclame meer ontvangen. Dat zijn 3,5 miljoen brievenbussen waar onze bezorgers toch nog iedere week fysiek langs moesten gaan om te kijken of er iets is veranderd aan de stickersituatie. Dat is niet efficiënt. In het nieuwe JA bezorgmodel, InMijnBus, bezorgen onze bezorgers daarom op basis van een looplijst. Zo hoeven ze alleen langs de adressen waar iets in de brievenbus mag worden bezorgd. Deze werkwijze is ontwikkeld in samenwerking met onze bezorgers. Voor een duidelijk beeld van deze nieuwe bezorgwijze, bekijk de video op: www.inmijnbus.nl/bezorgen.
Reclamefolders bestaan vanuit de wens van de consument om informatie verstrekt te krijgen via folders. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Direct Research dat 82% van de folderpakket ontvangers het pakket wil blijven ontvangen. 70% van de huishoudens die reclamefolders wil ontvangen, leest ze om op de hoogte te zijn van aanbiedingen (GfK, 2020). 53% van de huishoudens leest folders om geld te besparen (Gfk, 2021) en 22% van de huishoudens geeft aan reclamefolders nodig te hebben om financieel rond te komen (Gfk, 2021). InMijnBus zorgt ervoor dat huishoudens die iedere week reclamefolders willen ontvangen, deze ook blijven ontvangen. Tegelijkertijd wordt er met InMijnBus rekening gehouden met het toenemende bewustzijn van de consument rondom duurzaamheid. Onderdeel hiervan is de mogelijkheid om op InMijnBus een persoonlijk folderpakket samen te stellen.
Voor (lokale) ondernemers is huis-aan-huiscommunicatie nog steeds belangrijk om consumenten te activeren om naar de winkel te komen, hun dienst te gebruiken, eten te bestellen of een evenement te bezoeken. Aan de andere kant hebben adverteerders de wens om lezende consumenten te bereiken met minder folders. InMijnBus zorgt voor een hoger effectief bereik doordat de consument eenvoudiger zijn voorkeur kan aangeven voor het ontvangen van het folderpakket van Spotta. Zo beschikt Spotta met InMijnBus over actuele bereikcijfers. Hierdoor weten adverteerders precies hoeveel folders zij moeten drukken.
Advertising Code
The Code for the Distribution of Unaddressed Printed Advertisements is one of 22 specific codes of conduct promoted by the Advertising Code Committee. Within the nationwide availability of letterbox stickers, the Code for the Distribution of Unaddressed Printed Advertisements covers the banning of advertising leaflets and/or door-to-door newspapers, implementation, complaints handling, and a sanctions policy. Please see https://www.reclamecode.nl/nrc.
Code VOR and InMijnBus
InMijnBus is separate from Code VOR; the letterbox stickers also cover door-to-door newspapers and this sector has indicated that it does not want to join InMijnBus for the time being. Other deliverers of leaflets will also continue to deliver according to the current letterbox sticker system.
Digital YES sticker
With InMijnBus, Spotta is introducing a digital YES sticker for the leaflet package, which makes a greater contribution to sustainability than the physical YES sticker due to its convenience and additional uses.
Privacy
InMijnBus privacy aspects
When setting the preference on InMijnBus, based on the AVG basis 'execution of agreement', the preference to receive or not to receive the Spotta leaflet package will be recorded. The occupants of an address remain unknown when the preference is set on InMijnBus. Only the preferences of an address are recorded. One mobile phone number per household can also be stored for security purposes, but only if the user gives permission. This minimises and limits the processing of personal data as referred to in the AVG as much as possible. Residents are simply not known to InMijnBus and will not be. Only the address is processed and no further or other data that can be traced back to a natural person.
Implementation
Complaints
Spotta's existing complaints procedure is also accessible via InMijnBus. The complaints procedure under the VOR code's letterbox sticker no longer applies to InMijnBus, as InMijnBus is not part of this advertising code.
Environmental impact
Fewer unread leaflets in the recycling bin
Based on market research, it is expected that up to 15% of households will affix a digital sticker, as with InMijnBus, the main objections against using a physical sticker are dispelled. 15% equates to a saving of approximately 21 million kg of paper, based on 2021 distribution volumes. This statistic doesn't take into account the impact of the new temporary pause on advertising leaflet delivery options, for instance, during renovation works, during festive seasons, or the holidays.
Exact print run predictions
Via InMijnBus, advertisers and publishers know exactly how many advertising leaflets have to be printed. Currently, erring on the side of caution, up to 10% extra material may be published that ends up unread, somewhere in the waste paper chain.
Less raw material and energy wastage
The aim of InMijnBus is to minimise the number of advertising leaflets that end up unread in the recycling bin. Besides saving on paper it also saves on printing ink, energy and transport.
The importance of door-to-door marketing
Municipal information
Municipalities grasp, as no other, the impact of door-to-door marketing: letters about road closures, local activities or events, electoral rolls, etc. This 'government' communication remains outside the scope of the Code for the Distribution of Unaddressed Printed Advertisements.
Businesses
For businesses, door-to-door marketing remains crucial in the media mix, in incentivising consumers to come to their shop, use their services, order meals, or visit an event.
Consumers
70% of households wishing to receive advertising leaflets read them to stay up-to-speed on special offers (GfK commissioned by Milieu Centraal, 2020). 53% of households read leaflets in order to save money (GfK commissioned by MailDB, 2021) and 22% of households indicate the need for advertising leaflets to make ends meet financially (GfK commissioned by MailDB, 2021).
Deliverers
InMijnBus has been developed in cooperation with our deliverer's so that they can correctly and carefully implement the delivery preferences of each household in their delivery area. Spotta has around 21,000 delivery drivers in the Netherlands who deliver door-to-door advertisements and newspapers: mostly a first job for young people, but also for many older people as a supplement to their AOW pension and as a sideline for people who have dropped out of the labour market. Deliverers are paid at least the minimum wage through the "Delivery Standard for leaflets and door-to-door newspapers", a ministerial regulation for the sector. This was developed by the industry organisation MailDB and the Association of Weekly Newspaper Distributors together with the employees' organisation FNV Media and Culture and the Ministry of Social Affairs and Employment. To give a clear picture of the changes for deliverer, Spotta has developed a video. The video can be viewed at www.inmijnbus.nl/bezorgen.
Future developments
Buy locally
The InMijnBus platform gives householders more choice rather than 'all or nothing', which is the case with the current letterbox sticker. One next step could, for instance, be for householders who presently do not wish to receive advertising leaflets to show their interest in receiving leaflets from the local baker, butcher, restaurant, bookshop, upcoming events, etc.
Everything on InMijnBus
Spotta is open to expanding InMijnBus with other parties to become the online place where a household can manage preferences for all letterbox access. That's why it already looks neutral.
De bestaande klachtprocedure van Spotta is ook via InMijnBus ontsloten. De klachtenprocedure onder de brievenbusstickers van de Code VOR is niet meer van toepassing op InMijnBus omdat InMijnBus vooralsnog geen onderdeel is van die reclamecode. Mochten er bij uw gemeente klachten of vragen over de bezorging van Spotta binnenkomen, dan ondersteunt Spotta u hier graag bij.
Bij aanpassing van de voorkeur op InMijnBus wordt op basis van de AVG-grondslag ‘uitvoering van de overeenkomst’ de voorkeur vastgelegd om wel of niet het folderpakket van Spotta te ontvangen. Bewoners van een adres blijven bij het aanpassen van hun voorkeur op InMijnBus onbekend. Enkel en alleen de voorkeuren van een adres worden geregistreerd. 93% van de huidige ontvangers van het Spotta folderpakket in opt-out gemeenten is het ermee eens dat hun voorkeur is geregistreerd bij InMijnBus, wat betekent dat zij het folderpakket blijven ontvangen (Direct Research, 2024).
Ook kan ter verificatie een mobiel telefoonnummer worden gevraagd voor beveiligingsdoeleinden, dat nummer wordt niet opgeslagen. Met de opzet van InMijnBus wordt de verwerking van persoonsgegevens, zoals bedoeld in de AVG, zoveel mogelijk geminimaliseerd en beperkt. Bewoners zijn simpelweg niet bekend voor InMijnBus en worden dat ook niet. Uitsluitend het adres wordt verwerkt en geen andere gegevens die herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon.
Nederland is het eerste land ter wereld met een digitale JA sticker voor brievenbusreclame. Spotta staat ervoor open om InMijnBus met andere partijen uit te breiden tot de online plek waar een huishouden de voorkeuren voor alle brievenbustoegang kan managen. Dat is waarom het er nu al neutraal uitziet.
Koop lokaal
Het platform InMijnBus maakt het mogelijk dat we huishoudens meer keuze kunnen bieden dan JA of NEE zoals dat met de huidige brievenbussticker het geval is. Een volgende stap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat huishoudens die nu geen reclamefolders willen ontvangen aangeven wel prijs te stellen op het ontvangen van folders van de plaatselijke bakker, slager, restaurateur, boekhandel, evenement, etc.
InMijnBus is een initiatief van Spotta, bezorger van ongeveer 90% van de reclamefolders in Nederland. Voor meer informatie over Spotta, ga naar https://spotta.nl/.
The NNP publishers have indicated that they are not in favour of this initiative for the time being. We respect their views.
Yes, you can. But possibly the introduction of InMijnBus in your municipality can already help achieve VANG targets.
The current system (Code VOR) will be maintained. InMijnBus will be added because Spotta and its advertisers want to accelerate on effectiveness and sustainability.
Distributor Spotta will continue to comply with the municipal regulation unless a household has indicated a different preference on InMijnBus. Spotta will then deliver according to the preference on InMijnBus.
No, you can't. Only households can adjust their own preference.
Yes, this is possible. Everyone is free to encourage households to set receiving Spotta's leaflet package on InMijnBus to YES or NO.
Yes, Spotta will provide this aggregated data at residence level upon request.
Via InMijnBus geven huishoudens aan of zij het folderpakket willen ontvangen. Deze JA of NEE registreren we voor hun adres. Met een JA aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst. Om uitvoering te geven aan de overeenkomst, is het noodzakelijk om op een adres de aangegeven wens te registeren en te verwerken. Spotta heeft dus een rechtmatige grondslag om het adres en de wens van huishoudens te registreren in InMijnBus zoals vereist door de AVG.
Wanneer InMijnBus in een opt-in gemeente wordt ingevoerd, informeert Spotta alleen de huidige ontvangers van het folderpakket minimaal vier keer hierover met informatieflyers in/op het folderpakket. In deze flyers wordt InMijnBus uitgelegd en staat dat Spotta de JA voorkeur op de brievenbus overneemt op InMijnBus en als een huishouden dat niet wil op InMijnBus de keuze voor NEE kan worden gemaakt om ondanks de JA sticker het folderpakket niet meer te ontvangen. Hebben huishoudens naar aanleiding van de minimaal vier contactmomenten geen NEE gezegd op inmijnbus.nl, dan aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst.
Wanneer InMijnBus wordt ingevoerd in een opt-out gemeente, informeren we de huidige ontvangers van het folderpakket van Spotta minimaal vier keer hierover met informatieflyers in/op het folderpakket. In deze flyers wordt InMijnBus uitgelegd en worden consumenten opgeroepen om NEE te zeggen op InMijnBus als ze het folderpakket niet meer willen ontvangen of niets te doen als ze het folderpakket willen blijven ontvangen. Hebben huishoudens naar aanleiding van de minimaal vier contactmomenten geen NEE gezegd op inmijnbus.nl, dan aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst. 82 % van de consumenten in opt-out gemeenten weet na het zien van de uitingen dat ze niets hoeven te doen op InMijnBus om het folderpakket te blijven ontvangen.
English